Comenius projektas Svalios pagrindinėje mokykloje

 

 Pasvalio Svalios pagrindinė mokykla gavo dotaciją (10000 eurų) vykdyti Comenius programos daugiašalės mokyklų partnerystės projektą pagal Mokymosi visą gyvenimą programą. Šiame projekte dalyvauja taip pat  Kroatijos 2 mokyklos (Osnovna škola Pučišca ir Osnovna škola Marjan), po vieną Turkijos (Ozel Yamanlar mustafa Sik Ilkokulu) ir Rumunijos (Scoala Gimnaziala Nr.1) mokyklą.

Projektas „Tarpdalykinis mokymas kultūros ir gamtos paveldo temomis" yra nukreiptas į pedagogų profesinių kompetencijų ugdymą ir mokymo programų stiprinimą taikant veiksmingus mokymų modelius. Pagrindinis šio projekto tikslas- prisidėti prie ES dimensijos mokymosi visą gyvenimą plėtros, skatinti bendradarbiavimą tarp Europos mokyklų.

Lapkričio 3-9 dienomis, mes, Svalios pagrindinės mokyklos anglų kalbos mokytojos D.Baliūnienė ir R.Vaitekūnienė, išvykome į Kroatiją susitikti  su Comenius programos projekto partneriais. Nors į Splitą atvykome vėlų sekmadienio  vakarą, mus pradžiugino dvi kroatės mokytojos iš Marjan pagrindinės mokyklos, palydėjusios mus į viešbutį, įsikūrusį Diokletiano rūmuose. Rūmai yra unikalus trečio amžiaus romėnų architektūros paminklas, įtrauktas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą ir yra gausiausiai lankomas turistų.

Splito uosto vaizdai

 

Pirmadienį prasidėjo darbai.  Susitikome su Marjan mokyklos bendruomene, aptarėm dienotvarkę, pagiedojom suvažiavusių šalių himnus.  Visi susitikimo dalyviai ( rumunai, kroatai, turkai ir mes, lietuviai) prisistatėm ir papasakojom apie savo šalies Švietimo sistemą,  apie savo gimtąjį kraštą ir mokyklas, kuriose dirbam. Susitikime dalyvavo įvairių dalykų mokytojai, pristatymus stebėjo mokinių tėvai ir atstovė iš Belgijos, koordinuojanti Europos mokyklos partnerystės projektus. Daug laiko praleidome vaikščiodami  po klases, kalbėdami su mokiniais ir mokytojais, stebėdami jų darbą.

Susitikimo dalyviai (rumunai, turkai, kroatai, lietuvės)

 

Maloniai nustebino, kad dauguma Marjan mokyklos mokytojų kalba angliškai. Mokiniai taip pat stengėsi kalbėti ir užduoti klausimus angliškai. Buvome sujaudintos Lietuvos garbės konsulės Kroatijoje Rimos Koits skambučiu. Ji domėjosi mūsų kelione ir nuotaikomis, siūlė pagalbą ir kvietė organizuoti kvalifikacines išvykas mokytojams į Kroatiją. Malonu, kad garbės konsulė rūpinasi ir domisi lietuviais, atvykstančiais į šią šalį ir pristatančiais Lietuvą.

Kroatų svetingumu įsitikinome visi susitikimo dalyviai. Buvome pavaišinti tradiciniais Kroatijos patiekalais iš jautienos ir žuvies Šperum restorane. Kalbų netrūko: šnekėjomės apie savo darbą, laisvalaikį ir kelionę. Vakare  aplankėme žymesnius objektus ir įdomesnes lankytinas vietas. Sutemus Splitas, Adrijos jūros pakrantė atrodo didingai.

Antrą dieną aptarėme numatomas Comenius programos daugiašalių mokyklų partnerystės projekto ,,Tarpdalykinis mokymas kultūros ir gamtos paveldo temomis“ veiklas. Buvo smagu mokykloje matyti vaikus, kurie mus atpažino ir sveikinosi. Biologijos mokytoja su mokiniais laukė mūsų paruošę lauktuvių- džemo iš figų ir mandarinų. Mokytoja džiaugėsi, kad Kroatijoje vaikai skatinami  pažinti  ir mylėti savo kraštą atlikdami įvairius tyrimus, stebėjimus ir gamindami suvenyrus.

   Marjan mokyklos mokinių liaudies šokis (Kroatija)

 

Po pietų  prie Diokletiano rūmų mūsų laukė profesionali gidė,  kuri mums ir aprodė rūmus. Daug rūmų pastatų yra apgyvendinti, juose žmonės turi butus. Mus pakerėjo profesionalių dainininkų atliekamų liaudies dainų skambesys. Gidė mus išvedžiojo po visas gatves ir gatveles, neužmiršusi  stabtelėti prie kroatiškų saldainių parduotuvėlės ir pavaišinti burnoje tirpstančio juodo šokolado gabalėliais.

Vakarop keltu persikėlėme į Brač salą. Ši sala garsi baltuoju akmeniu, kurį panaudojo net amerikiečiai statydami baltuosius rūmus. Brač sala pribloškia namų baltumu, nuo stogo iki pat pamatų. Šie namai stovi šimtmečius, nekeisdami savo būklės, juose žmonės gali gyventi iš kartos į kartą.   Saloje yra įsikūrusi antrų Kroatijos partnerių mokykla Pučišca. Mokykla pastatyta miestelio centre, kalnų papėdėje. Šioje mokykloje mokosi apie 180 mokinių, čia yra keturios pradinės klasės, kurios mokosi dviem pamainomis, ir keturios  penktos- aštuntos klasės. Partnerių susitikimas prasidėjo temų, bendram darbui pagal Comenius programų daugiašalių  mokyklų partnerystės projekto vykdymui, aptarimu ir pamokų stebėjimu.

Pradinėje Pražnicos mokykloje

 

Visi susitikimo dalyviai turėjome galimybę aplankyti Stonemason profesinę mokyklą, kurioje mokiniai mokosi kalti iš akmens įvairius dirbinius. Mokyklos direktorius didžiavosi, kad mokiniai darbus atlieka  rankomis, naudodami kaltus ir plaktukus. Šie darbai yra labai vertinami ir turi paklausą.

 

Susidarėme nuomonę, kad Kroatijoje yra gilios žemdirbystės tradicijos, klimato  sąlygos yra labai palankios  auginti bulves net du kartus per metus. Daržai labai nedideli, žemė raudonos spalvos. Daugiau vyrauja vaismedžiai: mandarinmedžiai, granatmedžiai, citrinmedžiai, alyvmedžiai. Savaitgalį dauguma  miestelio gyventojų buvo išėję į laukus skinti alyvuogių. Šeštadienį važiuodami į uostą turėjome galimybę pamatyti žmones, renkančius alyvuoges savo žemėse. Pagrindinis šio miestelio gyventojų pragyvenimo šaltinis yra turizmas, mandarinų, alyvuogių ir avių auginimas.

Kitomis dienomis aplankėme pradines mokyklas. Vienoje iš jų dirba mokytojas Siniča, kuris  jau aštuonerius metus dirba netradiciniais metodais. Mokykos direktorė,  kuri pati yra parašiusi ne vieną metodinę knnygą, labai žavėjosi jo darbu. Turėjome galimybę pamatyti mokinių darbų  ir jų įvertinimų plakatus, kabančius ant sienų. Mokytojas pristatė mokinių dailės įsivertinimų ir pasiekimų žurnalus. Nors buvo jau popietė, mes matėme mokinius, neskubančius namo, žaidžiančius mokyklos kieme. Mokiniai į mokyklą atvyksta patys, geltonų autobusiukų šalyje nėra.

Danielio ir Siničos projektinės veiklos pristatymas

 

Kitos mokyklos pradinių klasių mokytoja Bisėra pristatė savo patirtį- mokyti vaikus per darbinę veiklą, puoselėjant gilias liaudies tradicijas. Vaikai per pamoką pešiojo pačių išplautą vilną ir ruošė ją verpimui.  Mokytoja labai domisi savo krašto istorija ir  kultūra, vis integruoja liaudies amatų dalelę į pamokas. Mokiniai labai žingeidūs, noriai atlieka užduotis. Mokytoja dirba su antros, ketvirtos klasės mokiniais. Klasėje yra  penkiolika mokinių.

 Labai patiko Pučišcios mokyklos direktorės organizuota ir vedama kelionė pėsčiomis po visą miestelį. Direktorė su didžiuliu užsidegimu pristatė kiekvieną koplyčią ir kitus lankytinus objektus.

Saloje gyvenantis  žymus tautodailinkas Radič ir kuriantis garsių pasaulyje bažnyčių maketus iš baltojo akmens papasakojo mums apie savo darbų ekspozicijas pasaulinio lygio parodose. Kroatų kolegos nuvežė serpantinais mus iki aukščiausio taško Brač saloje- Vidova Gora, nuo kurio galėjome pamatyti aplankytus miestelius iš aukštai. Mes grožėjomės jūros ir kalnų toliais. Apsilankėme tavernoje, kurioje paragavome tikrų kroatiškų liaudies patiekalų. Na o šiuos patiekalus gamino ir aptarnavo mus šeimos vyrai, kurie išlaiko verslą iš kartos į kartą. Įdomu, kad jie puikiai žino Lietuvos ,, Žalgirio“ komandą ir Kauną. Rumunų ir turkų mokytojai padainavo savo  nuostabaus skambesio liaudies dainų. Mes pažadėjome pamokyti lietuviškų dainų, kai susitiksime Lietuvoje 2015 metų gegužę.

Abiejų Kroatijos mokyklų mokytojai buvo draugiški, svetingi ir paslaugūs, lydėjo mus visur. Apsikeitę suvenyrais ir adresais, po ilgos kelionės šeštadienį grįžome namo.

Pirmadienį mūsų laukė pasiilgę kolegos ir mokiniai. Mes labai džiugiai papasakojome apie Comenius programos daugiašalės mokyklų partnerystės projekto tolesnę veiklą, partnerius ir įvertinome užsienio kalbų svarbą. Anglų kalba yra labai plačiai vartojama, bet šiame susitikime supratome, kad nereikia pamiršti prancūzų kalbos, nes ja bendravo net keli susitikimo dalyviai: Kroatijo Pučišcos mokyklos direktorė, Rumunijos mokyklos direktorė ir prancūzų kalbos mokytoja, Belgijos projektų koordinatorė iš Briuselio ir aš, Rima Vaitekūnienė.

Esame dėkingos Ivico Ščepanovič, kuris pabuvo mums įdomiu gidu po savo gimtąją salą. Mums atsivėrė didesnės šalies pažinimo galimybės.

Po įspūdžių ir patirties pasidalinimo  (per pamokas mokiniams ir mokytojams posėdžio metu) esame tikros, kad apie Turkiją, Rumuniją ir Kroatiją visi žinos daugiau.

 

Danguolė Baliūnienė

anglų k. vyr. mokytoja,

Rima Vaitekūnienė

anglų k. vyr. mokytoja