Viešnagė Rumunijoje

Svalios pagrindinėje mokykloje  Projektas Comenius Tarpdalykinis mokymas kultūros ir gamtos paveldo temomis  pagal mokymąsi visą gyvenimą programą tęsiasi. Įspūdžių pilnos grįžome iš kelionės po Rumuniją.  Comenius projekto partneriai rumunai pakvietė mus , turkus ir kroatus susipažinti su šalies kultūra, aplankyti mokyklas, pasidalinti mokymo metodų ir būdų įvairove.

Kelionė prasidėjo birželio 1-osios ankstyvą rytą ir tikslą pasiekėme tik vėlai vakare, nes mūsų partnerių rumunų miestas Ticleni įsikūręs apie 400 km nuo Rumunijos sostinės Bukarešto. Partneriai kroatai iš Pučiščios ir Splito, taip pat turkai iš Izmiro jau laukė mūsų gražiame miestelio viešbutyje. Pasidalinę kelionės įspūdžiais visi buvome pakviesti į miestelio vasaros sezono baigiamąją šventę, kurioje skambėjo gyva muzika ir į dangų kilo įspūdingi fejerverkai.

Kitą rytą pradėjome darbą vizitu į  Ticleni pagrindinę mokyklą, kurioje vaikai ir mokytojai pasitiko su tradiciniu rumunų pyragu. 1 foto. Į mokyklą atvyko 5 turkai,  17 kroatų iš Splito ir Pušiščios ir mes, dvi lietuvės, iš Pasvalio Svalios pagrindinės mokyklos. Mokykloje mokosi apie 500 mokinių iki aštuntos klasės. Yra dvi priešmokyklinės klasės. Ši savaitė mokiniams buvo paskutinė mokslų metų savaitė. Vaikai dirbo labai susikaupę, rašė lentoje, nedrąsiai bendravo su mumis. Koridoriuose matėme daug eksponuojamos medžiagos, susijusios su Comenius projektu  ‚, Miegantis miškas“.

Rumunų mokiniai tautiniais rūbais

Pastebėję pamokas, visi projekto dalyviai susirinkome į salę pristatyti  savo mokyklose nuveiktų darbų. Oficialioji dalis buvo pradėta šalių himnais ir rumunų mokinių koncertu.  Visus labai sudomino Kroatijos Pučiščios mokyklos mokytojo Sinicos metodinė medžiaga, paremta vietovės tyrinėjimais  panaudojant įvairiapusius mokymo metodus. Draugiškai pastebėjome, kad mokymo metodų ir būdų įvairovę taikyti yra lengviau pradinių klasių mokytojams. Pasidalinę patirtim, numatėme tolimesnę projektinę veiklą.

Apsilankėme pradinėje mokykloje, kurioje mus pasitiko mokiniai su rožėmis. Maloniai nustebintos  keliavome po klases, stebėdamos labai rimtą pradinukų darbinę nuotaiką ir susikaupimą. Tvarkingai atrodė gausios pradinukų klasės, nes mokiniai dėvėjo mėlyna-balta uniformas ir sėdėjo prie staltiesėmis dengtų stalų.

Pradinukų klasė

Teko lankytis aukštesniojoje mokykloje , kurioje mokiniai kartu su viduriniu išsilavinimu gali įgyti profesijas. Šios mokyklos direktorius Mihai Istrate rūpinosi mūsų kelione ir turiningu užimtumu. Gražiojoje renovuotoje auditorijoje virtualiai pakeliavę po Rumuniją, stebėjome pamokas, susipažinome su mokiniais. Visoje mokykloje jautėsi tvarka ir drausmė. Šioje mokykloje yra mokoma valstybės stipendiją už gerą mokymąsi ir elgesį, veikia stipri drausminimo sistema. Mokykla suteikia galimybę mokytis ir suaugusiems. Direktorius pasidžiaugė, kad  bibliotekoje mokiniai gali surasti apie 20000 specialios literatūros knygų. Jis pats yra išleidęs mokomąjį informacinių technologijų vadovėlį.

Maloniai nustebino Ticleni miesto mero dėmesys ir priėmimas merijoje. Mero padėjėja angliškai papasakojo apie Targo-jiu apskritį ir Ticlenį miestelio gyvenimą. Pats meras labai džiaugėsi aukštais mokinių laimėjimais karatė srityje.

Miestelio meras

Apsilankėme naftos gavybos teritorijoje, išgirdome  pasakojimą apie naftos pramonę. Įmonės direktorius apgailestavo, kad nors ir jų žemėje randama naftos, bet tai šalies geresnio pragyvenimo lygio neįtakoja.

Comenius projekto dėka aplankėme tolimą, žalią ir nuostabų kraštą-Rumuniją, kuris dažnam asocijuojasi su Drakula, Nadia Komaneči ir Nikolaja Čaušesku. Nors Drakulos pilies neaplankėme, bet Parlamento rūmuose  Bukarešte pabuvojome. Čaušesku valdymo laikais jie vadinti‘‘ Liaudies namais“. Šiuo metu jame įsikūręs Rumunijos Parlamentas ir pagrindiniai Europos Sąjungos institucijų bei organizacijų štabai. Rūmų plotas yra 220 tūkst. kv. m ir savo dydžiu nusileidžia tik JAV Gynybos ministerijos pasididžiavimui-Pentagonui. Stebina faktai, kad Rūmai yra 270 metrų ilgio ir 240 metrų pločio. Jie siekia 86 metrų aukštį ir dar 92 metrus įkasti po žeme. Dėl tokių neįtikėtinų proporcijų jie turi net tris įrašus Gineso rekordų knygoje. Pirmiausia tai pats didžiausias pastatas Europoje. Antra- pats sunkiausias pastatas pasaulyje, trečia- pats brangiausias pastatas bent kada pastatytas mūsų Žemėje. Milžiniškos rūmų salės nėra apkrautos baldais, nes jos yra išnuomojamos  visiems norintiems įvairiems tikslams. Gidas mus palydėjo į pagrindinį balkoną, iš kurio atsivėrė vaizdas, primenantis Paryžiaus Eliziejaus laukus.

Projekto partneriai

Birželio penktąją atsisveikinome su visais projekto partneriais iki kito susitikimo Turkijoje. Skrisdamos namo prisiminėme rumunų vaišingumą (ragavome nacionalinių patiekalų iš ožkos pieno, kukurūzų miltų, jautienos mėsos, skanavome tradicinio valgio, panašaus į mūsų balandėlius),  gyvos  liaudies muzikos skambumą,  mokinių šokius ir  karatė pasirodymus.

Vaizdas iš Parlamento rūmų balkono

Comenius daugiašalės mokyklų partnerystės projektus finansuoja Mokymosi visą gyvenimą programa , kurią Lietuvos Respublikoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas.